Ledenbijeenkomst met spreker Eugène Kersjes

Gepubliceerd 22 sep 2016 door Frits in BOC review Categorie met 0 comments

Op 14 september jl. was Eugène Kersjes onze gast tijdens de ledenbijeenkomst in de Gouden Leeuw. Eugène is werkzaam bij Ricoh in Bergen op Zoom en verantwoordelijk voor de Supply Chain in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Nadat hij iets verteld had over zijn Bergeijkse roots en zijn gezin aan ons had voorgesteld – Eugène is trotse vader van vier dochters en getrouwd met Monique – nam hij ons mee in de wereld van Ricoh.

Over Ricoh

Ricoh is een Japans bedrijf en leverancier van producten en diensten op het gebied van IT & documentmanagement of, meer eenvoudig gezegd, Ricoh produceert printers en kopieerapparaten. Wereldwijd werken er zo’n 110.00 mensen in meer dan 200 landen. Eugène is verantwoordelijk voor de verkoop en verhuur van producten van Ricoh in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Ook verzorgt hij de inkoop van de benodigde producten in Azië. Die producten worden vervolgens verscheept naar een van de distributiecentra van Ricoh in Europa, waaronder het onlangs verbouwde distributiecentrum in Bergen op Zoom.

Om te schetsen hoe groot dat distributiecentrum is, had Eugene de omvang van het centrum ‘geplakt’ op de plattegrond van Bergeijk; het centrum beslaat een oppervlakte van het Hofhuys tot aan de Rabobank. Eugène nodigde ons uit om toch vooral eens een kijkje te komen nemen in Bergen op Zoom. State of the art technieken worden daar toegepast om de logistieke stromen in het centrum optimaal te laten verlopen. Zo vliegen er drones rond die de voorraad controleren en gebruiken medewerkers Google Glass brillen om orders ‘te picken’.

Werken met Japanners

In het tweede deel van zijn presentatie ging Eugène nader in op het (samen)werken met Japanners. Etiquette is daarbij heel belangrijk. Zo hoor je te buigen voor je meerdere, en dan niet alleen een knikje met het hoofd, maar een volledige buiging vanuit de rug. Ook is het niet gebruikelijk om een meerdere direct aan te spreken. Zaken die je onder zijn aandacht wilt brengen, bespreek je met zijn ondergeschikten. Zij zullen het op hun beurt bij hun meerdere aan de orde stellen. Anders dan Europeanen en Amerikanen, zijn Japanners denkers. Zijn doen er lang over, soms wel jaren, om een beslissing te nemen. Maar als de beslissing eenmaal genomen is, komen zij er niet meer op terug. Verder vertelde Eugène, dat wat Japanners zeggen, niet per se is wat ze bedoelen. Zo betekent ‘maybe’ niet ‘misschien’, maar simpelweg ‘nee’. En verder hebben de Japanners kwaliteit hoog in het vaandel staan. Waar wij Europeanen of Amerikanen tevreden zouden zijn met een kwaliteitspercentage van 98%, zullen Japanners blijven streven naar 100%.

De avond was te kort

Eugène zou nog uren hebben kunnen vertellen over zijn ervaringen met Japanners, maar daar was helaas niet voldoende tijd voor. Gelukkig was er na afloop nog wel gelegenheid voor het stellen van vragen, waar dankbaar gebruik van werd gemaakt. Vervolgens toog iedereen naar het café om nog even rustig na te praten.


Laatste berichten

0 comments

 
Bericht achterlaten